Ansöka om bistånd, äldreomsorg, hemtjänst

Lyssna

När du behöver hjälp, stöd eller service kan du vända dig till kommunens biståndshandläggare och ansöka om den hjälp du tycker att du behöver för att klara dig i vardagen.

Hur ansöker jag om bistånd?

Ansökan om bistånd kan du göra hos kommunens biståndshandläggare på två olika sätt:

  1. Fyll i vår e-blankett så skickas ansökan direkt till handläggaren. Du hittar den i vårt blankettarkiv:

    Nordmalings kommuns blankettarkiv (extern länk, öppnas i nytt fönster)
  2. Ring våra biståndshandläggare:
    Telefonnummer: 0930 - 140 47
    Telefontid: Måndag-fredag 08.15-09.30. Övrig tid lämna telefonsvar.
    E-post: bistandshandläggare@nordmaling.se

Vem kan få bistånd?

Bistånd enligt Socialtjänstlagen ska se till att du som brukare får en skälig levnadsnivå. Dina behov ska vara sådana att de inte kan tillgodoses annat än genom hjälp från socialtjänsten. 

Vanliga grupper som kan söka bistånd hos kommunen är personer 65 år eller äldre, personer med psykiska problem eller personer med missbruksproblematik.

Vad kan jag få hjälp med?

Biståndet är helt individuellt och beror på vilken typ av stöd du behöver - det kan vara alltifrån enklare ärenden som att skaffa ett trygghetslarm till mer omfattande stöd som en plats på särskilt boende. Det handlar kort sagt om praktisk hjälp i hemmet samt olika typer av vård/omsorg. Om du blir beviljad bistånd får du dock ofta hjälp inom någon av dessa kategorier:

  • Hemtjänst, hjälp i hemmet
  • Särskilt boende
  • Korttidsboende
  • Avlösning i hemmet
  • Dagverksamhet för dementa

Observera att i Nordmalings kommun finns endast kommunal hemtjänst.

Om du vill ansöka om färdtjänst, riksfärdtjänst eller bostadsanpassning hittar du information här:

Vad händer när jag har ansökt?

När vi har fått din ansökan bokar vi ett hembesök hos dig. Då utreder vi ditt ärende. Vi undersöker exempelvis tidigare sjukdomshistoria, hur det sociala livet ser ut, vilken kontakt med anhöriga som finns samt vad du klarar av att göra och vilka hinder som finns i din vardag.

När utredningen är färdig fattar vi ett beslut. Om du blir beviljad bistånd skickar vi det till din utförare.

Hur lång tid tar det innan jag får mitt bistånd?

Enligt lag är vi skyldiga att ge dig en skyndsam handläggning av ditt ärende. Hur lång tid det tar att utreda ditt ärende beror dock på en mängd olika faktorer. Det beror bland annat på:

  • Hur omfattande dina behov är
  • Vilket arbete din utförare måste göra för att du ska kunna få ditt bistånd (exempelvis kan hemtjänsten behöva göra om scheman m.m.)
  • Om det finns någon plats inom det bistånd du har fått

Ärenden som kräver mindre utredning kan vara klara på ett par dagar, exempelvis trygghetslarm. Ärenden som gäller omfattande hjälp i hemmet eller särskilt boende kan ta längre tid.

Varför får jag inte mitt bistånd trots att jag har fått det beviljat?

Efter du har fått ditt bistånd beviljat kan det ta tid innan du får ta del av det stöd du har rätt till. Det beror exempelvis på att du måste vänta på att det finns en ledig plats på ett särskilt boende, korttidsboende o.s.v. För närvarande har vi fler personer som är beviljat särskilt boende än vad som finns platser vilket innebär vissa väntetider.

Vad gör jag om jag inte är nöjd?

Du har rätt att överklaga om du inte får det bistånd du har ansökt om. Information om hur det går till får du från din biståndshandläggare.

Vad kostar mitt bistånd?

Avgiften räknas ut efter hur stor din inkomst är och efter hur mycket hjälp du har.

Taxa för hemtjänst

Taxa för ordinärt och särskilt boende

Taxa för färdtjänst

Taxa för riksfärdtjänst

Kontaktperson: Biståndshandläggare