Receptfria läkemedel

Lyssna

För att få sälja receptfria läkemedel på annat försäljningsställe än på apotek ska du anmäla din verksamhet till Läkemedelsverket.

Hur ansöker jag?

Du anmäler genom att fylla i en blankett på Läkemedelsverkets hemsida. Du hittar den via länken:

Blanketter på Läkemedelsverket (extern länk, öppnas i nytt fönster)

När kan jag starta min verksamhet?

Försäljningen kan påbörjas så snart anmälan har skickats in. När din anmälan tagits emot av Läkemedelsverket får du en bekräftelse via e-post.

Vad kostar det?

Läkemedelsverket tar ut en årsavgift på 1600 kronor per försäljningsställe. Nordmalings kommun tar ut en avgift på 600 kronor för den årliga tillsynen.

Årsavgiften är densamma oavsett om du väljer att saluföra ett litet eller stort läkemedelssortiment.

Vilka produkter får jag sälja?

Vilka läkemedel som är tillåtna att försäljas utanför apotek, bedöms och beslutas av Läkemedelsverket och publiceras på deras hemsida.

Varför måste jag anmäla verksamheten?

Kommunen gör regelbundna kontroller i de butiker som anmält försäljning av receptfria läkemedel. Vid dessa besök kontrolleras bland annat att ingen försäljning sker till minderåriga samt att produkterna förvaras på ett lämpligt sätt.

Vad gäller vid ett ägarbyte?

Anmälan är personlig och behöver förnyas om företaget byter ägare. Även andra ändringar som till exempel flytt av verksamheten, ändring av faktureringsadress eller bolagsform ska anmälas till Läkemedelsverket.

Försäljning av receptfria läkemedel (där nikotinläkemedel ingår) ska anmälas till Läkemedelsverket, när anmälan är gjord kan försäljning påbörjas.

Kontaktperson: Maria Syd