- Startsida
- Bygga, miljö och infrastruktur
- Miljökontoret
- Livsmedel
- Riskklassning av livsmedelsverksamheter
Riskklassning av livsmedelsverksamheter
Livsmedelskontrollen finansieras med avgifter, vilket innebär att du som företagare betalar för miljökontorets arbete med kontrollen. Det är riksdag och regering som beslutar om hur kontrollen ska finansieras. Här hittar du information om de olika avgifterna.
Ny riskklassningsmodell från 2024
Från och med år 2024 kommer kommunen att använda ett nytt sätt för att räkna ut hur mycket kontroll din verksamhet ska få. Livsmedelsverket och alla kommuner i Sverige ska följa nya regler från den 1 januari 2024.
Det innebär att kommunen under 2023 kommer att samla in uppgifter om din livsmedelsverksamhet och göra en så kallad omriskklassning. Du behöver inte göra något nu — vi hör av oss när det är ditt företags tur att lämna uppgifter för att klassa om verksamheten till de nya reglerna.
Varför införs nya regler?
- De nya reglerna är anpassade för att styra kontrollen dit den är mest effektiv. Reglerna tar hänsyn till kända risker kopplade till varor och verksamheter samt syftar till att ge tydligare information och undvika att vilseleda konsumenter. Det betyder att det blir mer livsmedelskontroll tidigare i livsmedelskedjan för att upptäcka och förebygga såväl hälsorisker som informationsbrister. Exempelvis kommer grossister att få mer kontroll än butiker för att upptäcka brister så tidigt som möjligt i livsmedelskedjan.
- Reglerna gör även riskklassningen och kontrollen mer enhetlig, träffsäker och rättssäker i landets alla kommuner. En enhetlig bedömning av kontrollbehovet, innebär exempelvis att restauranger i en kedja som verkar i flera olika kommuner kommer att riskklassas och kontrolleras på samma sätt oavsett var i landet de ligger.
Läs mer om riskklassningsmodellen
Du kan läsa mer om den nya modellen för riskklassning här:
Du kan läsa mer om förändringarna i reglerna för planering av kontrollen här: